De grillige route naar besluitvorming over het nieuwe GLB

Deze zomer is een nieuw Europees Parlement van start gegaan. Dat betekent dat het even afwachten is wat er nu gaat gebeuren. De website ARC2020 ontvouwt enkele scenario’s.

Geen radicale wijzigingen

“We willen nieuwe parlementsleden de tijd geven om zich te verdiepen, en tegelijkertijd boeren en consumenten op tijd helderheid geven. We willen dus voorkomen dat we de discussie weer van voren af aan beginnen.” Dit zegt Norbert Lins, de nieuwe voorzitter van de Commissie Landbouw en Plattelandsontwikkeling van het Europees Parlement.

Het lijkt er op dat hij gelijk gaat krijgen en dat er geen radicale veranderingen komen van de voorlopige opzet voor het GLB zoals voorgesteld door de Europese Commissie. Misschien zouden de nieuwe groene parlementariƫrs dat nog wel willen, maar er leeft ook een zorg voor extra vertraging.

Vertraging

Toch is het al zeker dat er vertraging gaat komen, het nieuwe GLB zal niet vanaf 2020 ingaan. Alleen al het uitstel van de Brexit levert zo veel onduidelijkheid op voor het Meerjarig Financieel Raamwerk, dat is voldoende reden voor uitstel.

Voor de behandeling van de voorstellen van de Europese Commissie zijn er twee mogelijke routes. De voorstellen gaan rechtstreeks naar de plenaire vergadering van het EP voor een stemming. Of er komt een ronde met amendementen van bijvoorbeeld de Commissie voor Milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid (ENVI) van het Europees Parlement, van andere commissies of van politieke fracties. Daarna zou de hele set met voorstellen weer terug gaan naar de Commissie Landbouw en Plattelandsontwikkeling voor een nieuwe behandeling. Het mag duidelijk zijn: dit is een meer ingewikkelde route.

Meer informatie (met een uitgebreid schema kunt u hier vinden).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *